Відділ теорії музики

Друк

music theory 01

завідувач - Надія Миколаївна

Пузанкова


 800x465

 

Відділ теорії музики у Львівському музичному коледжі (до жовтня 2017 р. – Львівське державне музичне училище) існує від часу заснування закладу, з 1939 року. Першими викладачами музично-теоретичних дисциплін були такі відомі музикознавці як С.Людкевич, В.Барвінський, Б.Кудрик, В.Витвицький, О.Лисенко, З.Лисько, Є.Цегельський, Р.Сімович, Н.Гобжило, Т.Маєрський, З.Лісса, С.Свйонтковська, Ш.Німанд – вони заклали підвалини тих традицій, яких намагаються дотримуватися й теперішні викладачі. Ці традиції – у фаховості, що ґрунтується на якісній музикознавчій освіті, у відкритості до набутків методології – не лише радянської, а й української (не відомої або мало відомої у радянські часи) та європейської, у креативності. Як тоді, біля підвалин, так і тепер крім викладачів-теоретиків, на відділі працюють композитори –Л.Сидоренко, І.Ельтек, В.Пасічник, Ю.Антонюк.


У різні роки на відділі працювали такі доктори та кандидати мистецтвознавства: С.Павлишин, Я.Якуб’як, В.Флис, Л.Коссак,Т.Гнатів, Л.Кияновська, А.Терещенко, О.Теплицький, Є.Козак, А.Кос-Анатольський, В.Панасюк, Н.Мещерська, Д.Дерев’янко, Н.Ранієц, А.Гудзенко, В.Волкова, С.Шиманська, В.Боднар, А.Дарморіс, Н.Руда, Л.Мельник. Останні роки додали ще Л.Сидоренко та В.Пасічника.

Понад 50 років віддали училищу ветерани праці Г.Алієв, М.Лемішко, понад 40 років – Р.Блажкевич, М.Іванишин, С.Федоренко.


Михайло Михайлович Лемішко – в.о. професора кафедри теорії музики ЛНМА ім.М.Лисенка. Тривалий час викладав в училищі сольфеджіо, гармонію, теорію музики, поліфонію на відділі теорії музики. Багато років викладав факультативну композицію. Більшість львівських композиторів починали навчання у М.Лемішка. Серед них –О.Козаренко, лауреат Шевченківської премії, Л. Сидоренко, лауреат всеукраїнських премій ім. Л.Ревуцького та Б Лятошинського, та багато інших.

М.Лемішко є автором новаторського підручника з гармонії для спеціалізованих музичних навчальних закладів ІІІ – ІV рівнів акредитації. Підручник має власну унікальну авторську концепцію, яка підсумовує весь попередній період розвитку гармонії і відбиває єдність традиційної і сучасної гармонії.

Першими завідувачами відділу були теорії музики: Ю. Вебер, Н.Гобжило, І.Гісс, М.Томашевська, З.Свйонтковська, а далі – В.Волкова (1945-1947), Борис Шейко (1947-1957), Софія Шиманська (1957-1981), Марія Іванишин (1981-2004).

З 2004 року відділом керує Надія Біль, викладач вищої категорії, викладач-методист.

Надія Біль – навчалася у М.Лемішка, С.Павлишин та Я.Якуб’яка. Є ініціатором і організатором численних загальновузівських заходів, серед яких щорічні музично-теоретичні олімпіади, музично-теоретичні композиції, конкурси і т.п. Щороку виступає на музикознавчих конференціях та на обласних методичних конференціях (серед останніх – майстерклас з темою «Робота над хоровою інтонацією» в рамках конференції ХІІ всеукраїнського хорового фестивалю «Жайвір скликає друзів», присвячений 140-й річниці з дня народження Миколи Леонтовича та ін.)

Готує на всеукраїнські музично-теоретичні олімпіади і конференції студентів, виступи яких відзначаються призовими місцями і дипломами.

З 2009 р. є постійним головою журі щорічної Обласної олімпіади з сольфеджіо та музичної літератури для учнів ДМШ і ДШМ.

Є автором виданих Державним методичним центром Програм з сольфеджіо, гармонії та аналізу музичних творів для відділу теорії музики. На вимогу Державного методичного центру рецензує Програми з музично-теоретичних дисциплін викладачів музичних училищ України (Києва, Харкова, Донецька, Івано-Франківська) та викладачів ДМШ області.

Є редактором монографії Я.Якубяка «Лисенко і Людкевич», автором і редактором праці про ЛДМУ «Сторінки історії. 70 років Львівському державному музичному училищу ім. С.П.Людкевича», редактором книги «Спогади про Станіслава Людкевича» (2010), співавтором і редактором Збірки наукових статей на пошану Стефанії Павлишин SYNTAGMAMUSICUM (2010), редактором ряду нотних видань, завершує роботу над редакцією другої частини підручника “Аналіз музичних творів” Я. В. Якубяка.


Зараз на відділі викладають:

музично-теоретичні дисципліни сольфеджіо, гармонія, теорія, аналіз музичних форм – Ю.Антонюк, Н.Біль, М.Вергун (Почапська), С.Григорова, І.Ельтек, Н.Завісько, М.Іванишин, О.Іваньо, У.Карпа, І.Кицай (Гусар), І.Крупак, Н.Малова, Б.Новак, Н.Орихівська, к.м. Л.Сидоренко, Р.Скобало, О.Щур.

Українську музична літературу: З.Качмар, О.Білик, У.Косменко, О.Пашук, Т.Фішер.

Зарубіжну музичну літературу: М.Басараба, О.Білик, А.Бойко, Л.Войціцька, Р.Гавалюк, У.Косменко, О.Пашук, Т.Фішер.

Поліфонію: О. Іваньо та Ю. Антонюк.

Фольклор – к. м. В.Пасічник;

Методику викладання сольфеджіо О. Іваньо.

Методику викладання музичної літератури – Р. Гавалюк.

У Школі педпрактики, що діє при коледжі, працюють О.Іваньо, М.Іванишин, Б.Новак, Р.Гавалюк, О.Білик, Т.Фішер. Частина учнів школи педпрактики щороку вступають до Львівського музичного коледжу на різні відділи, а також на відділ теорії музики.

Композицію викладав в.о. професора кафедри теорії музики ЛНМА ім. М.Лисенка М.Лемішко. З 2017 р. – І. Ельтек. 


Юрій Антонюк – закінчив ЛДК ім. М.Лисенка як композитор. Викладає музично-теоретичні дисципліни на відділі музичного мистецтва естради, а також на теоретичному відділі інструментознавство та поліфонію. Є головою або членом журі різноманітних конкурсів естрадного пісні обласного, всеукраїнського та міжнародного значення. Займається аранжуванням. Є автором музики до фільму «Сліпий» за мотивами поеми Т.Шевченка «Наймичка» (режисер – Б. Ревкевич).

Марія Іванишин – викладач-методист, викладач вищої категорії, протягом 23 років керувала відділом теорії музики. Зараз активно займається оформленням класу ім. С.Людкевича в другому корпусі коледжу (вул. Чайковського, 7) підбирає маловідомі документи і фотоматеріали для його оформлення. Є автором репринтного видання «Марія Михальчук- Іванишин. Композитор Василь Барвінський   на сторінках української преси» ( 2013 р.). Разом із Качмар З.П. оформила стенди «Галицькі композитори ХІХ ст.» та «М.В.Лисенко. Життя і творчість» у кабінеті української музичної літератури (кл.36).

Оксана Іваньо - викладач-методист, викладач вищої категорії, викладає методику викладання сольфеджіо та поліфонію на відділі терії музики, музично-теоретичні дисципліни на інших відділах. Є автором «Посібника з сольфеджіо для ДМШ» – робочих зошитів для 1 – 7 класів, який використовується викладачами ДМШ і ДШМ Львова і області. Разом із Б.Новак та В.Пасічником є автором посібників:

  • Гармонія. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів II–IV рівня акредитації. Львів: - 2015;
  • Методичні рекомендації з курсу “Гармонія” для студентів вищих навчальних закладів II–IV рівня акредитації . Львів: -2015;
  • Гармонія. Термінологічний словник для студентів вищих навчальних закладів II–IV рівня акредитації. – Львів: - 2015. Є постійним учасником Музикознавчих конференцій з питань методики.
Надія Орихівська – викладає хорову літературу на відділі хорового диригування. Розробила тематику і план викладання цієї дисципліни на відділі хорового диригування. Викладає також сольфеджіо, теорію музики та гармонію.
 
Любава Сидоренко – закінчила композиторський факультет ЛНМА ім.М.Лисенка (клас Ю.Ланюка). Викладає сольфеджіо і гармонію. Є успішним і плідним композитором. Є лауреатом премій ім. Л.Ревуцького та Б Лятошинського. Як композитор є постійним учасником фестивалів «Контрасти" (м.Львів), "Два дні і дві ночі нової музики"(м.Одеса, "Прем'єри сезону" та "Гольфстрім"(м.Київ) та інших. Її камерно-інструментальний цикл "Маріонетки" вийшов друком у видавництві «Музична Україна». Її твори виконуються в різних містах України і Європи. Є автором друкованих праць: Регіональна типологія вокально-інструментальної музичної культуриУкраїни і Польщі кінця ХХ ст. Монографія. - Львів: 2014; Прикладна культурологія: Навчальний посібник. - Львів: 2015. У 2015 р. їй присвоєне звання доцента.
 
Марта Басараба – викладає світову музичну літературу. Бере участь у створенні статей до Вікіпедії, сторінок і дописів на сайти ЛМК ім.С.Людкевича. Як член журі бере участь у конкурсі юних вокалістів «Мамині зіроньки» м. Сокаль.
 
Оксана Білик – бере активну участь у музичному житті коледжу та Львова, є незмінною ведучою звітних концертів коледжу, а також численних міських та вузівських концертів та музичних композицій. Завідувач методичного об'єднання кураторів навчальних груп училища.
- «Життєпис будівлі Вищого музичного інституту ім. М. Лисенка (до 100-річчя споруди)»– журнал «Наша спадщина» у трьох номерах за 2015р.
 
Зоряна Качмар – викладає українську музику на ІІІ курсі всіх відділів. Ініціює і бере участь у підготовці музично-теоретичних композицій, присвячених насамперед західно-українським композиторам, сприяючи поверненню із умисного забуття їх імен і творчості. Разом з Іванишин М.Т. оформила стенди «Галицькі композитори ХІХ ст.» та «М.В.Лисенко. Життя і творчість» у кабінеті української музичної літератури в другому корпусі коледжу (вул. Чайковського, 7, кл.36).
 
Уляна Косменко – викладає українську та світову музичну літературу на відділі теорії музики та інших відділах. Активно використовує сучасні технології. Є автором оригінального посібника з творчості М.Леонтовича, ілюстрованих документами та фотографіями методичних розробок (творчість Р.Ваґнера, М.Лисенка). Виступає з доповідями на обласних методичних семінарах з питань української музики (В.Косенко, Б.Лятошинський, В.Барвінський). Член журі у Всеукраїнського конкурсу класичної музики «Обрії класики» та обласних олімпіадах з музичної літератури.
 
Володимир Пасічник – кандидат мистецтвознавства, доцент. Як фольклорист закінчив ЛДК ім. М.Лисенка. Викладає фольклор на теоретичному та інших відділах коледжу. Є автором монографії «Фольклористична спадщина Володимира Гошовського» та ряду публікацій у українських та міжнародних виданнях. Його твори як композитора є в програмі хорових колективів Львова та коледжу.

Продовжують традиції молоді викладачі-теоретики – М.Вергун, (Почапська), І.Ельтек, Н.Завісько, І.Кицай (Гусар), Т.Фішер, більшість з яких закінчили свого часу ЛДМУ ім. С.Людкевича.

Ілона Ельтек – закінчила композиторський факультет ЛНМА ім.М.Лисенка (клас В.Камінського). На базі студентів своєї академгрупи відділу хорового диригування створила вокальний ансамбль, який став лауреатом всеукраїнських і міжнародних конкурсів, а також активно виступає у лікарнях для бійців АТО та для дітей у дитячих будинках Львова, зокрема, влаштовуючи для них свято Миколая.

З 2017 р. викладає в коледжі композицію. Підготовила лауреатів ХVІ Всеукраїнського дитячо-юнацького фестивалю мистецтв «Сурми звитяги» у номінації «композиція», старша група.

І.Ельтек є учасником музикознавчих конференцій.

Тетяна Фішер – є автором циклу радіопередач «Львів музичний» (близько 30) про актуальні події музичного життя Львова та видатних діячів (Б.Кудрик, Г.Левицька, В.Витвицький, І.Нагірний), розмови з музикантами-сучасниками (Д. Яремчук, М.Солтис, С.Весна), циклу з 70-ти передач «Від бароко до року» про видатних діячів світової та української музичної культури,музичні стилі і т.п. Навчається у аспірантурі в ЛНМА ім.М.Лисенка.


 Серед випускників відділу:

доктори мистецтвознавства – Т.Булат, О.Цалай-Якименко, С.Павлишин, О.Козаренко, Н.Сиротинська;

кандидати мистецтвознавства – І.Антонюк, О.Осадця (Гаранюк), Л.Сидоренко, В.Пасічник.

Студенти всіх відділів коледжу вивчають такі спеціальні дисципліни музично-теоретичного: Студенти відділу теорії музики крім теорії музики, сольфеджіо, гармонії, інструментознавства, фольклору, української та світової музичної літератури – дисциплін, що вивчаються на всіх відділах коледжу, вивчають також поліфонію, фортепіано, вокал, хоровий спів і хорове диригування, комп’ютерний набір нот, основи музичної критики та методику викладання сольфеджіо та музичної літератури, мають активну лекторську практику, займаються науковим пошуком. У музичній студії при коледжі студенти-музикознавці проходять педагогічну практику.

Науково-пошукова робота студентів відділу теорії музики полягає у написанні курсових робіт з усіх дисциплін – теорії музики, музичної літератури, української і зарубіжної, гармонії, аналізу музичних творів. Виконавці кращих робіт мають можливість виступити з ними у щорічній Всеукраїнській науковій конференції в Києві «Молоді музикознавці». Кращі виступи відзначаються дипломами, а кращі доповіді друкуються у збірниках матеріалів конференцій. Ось деякі з таких робіт:

  • Ю. Коффлер і Т. Маєрський – перші композитори-додекафоністи галичини” –Рожак Олег;
  • “Концертна подорож Ф. Ліста Україною та її вплив на мистецьке життя краю” – Маркіна Тетяна, Сташко Марія;
  • “Львівські співаки на сцені Большого театру у Москві ” – Гадзецький Юрій;
  • “Іспанія в житті й творчості Моріса Равеля” – Рап Ірина – та інші.

Учні І-ІІ курсів коледжу беруть участь у всеукраїнських музикознавчих конкурсах відповідної вікової категорії у Києві, Харкові, раніше – у Сімферополі і завжди повертаються з призовими відзнаками.

Протягом останнього десятиріччя пожвавилося музикознавче життя відділу.

На відділі щорічно організовуються численні музично-літературні і музично-теоретичні композиції і конференції, присвячені ювілейним чи пам’ятним датам. Музичну частину забезпечують студенти і викладачі виконавських , а також теоретичного відділів.

Щороку відбуваються музично-теоретичні олімпіади, в яких беруть участь студенти не лише теоретичного, а й усіх виконавських відділів. Умови олімпіад включають музичну частину (слухова вікторина, визначення на слух стилю, жанру, певних теоретичних параметрів), відеочастину (галерея портретів композиторів та історичних чи мистецьких діячів відповідної доби, архітектурні об’єкти, твори живопису чи скульптури, пов’язані з композиторами чи музичними явищами), завдання на внутрішній слух, на музичну ерудицію, різноманітні форми теоретичних, практичних, а також творчих завдань. Ось перелік цих заходів:

2007 – олімпіада, присвячена 135-річчю від дня народження М.Леонтовича та К.Стеценка;

2008 – до 230-річчя від дня народження Н.Паґаніні;

2008 – брейн-ринг до 70-ліття від дня народження М.Скорика;

2010 – до 200-ліття від дня народження Ф.Шопена;

2011 – до 200-ліття від дня народження Ф.Ліста;

2012 – до 170-ліття від дня народження М.Лисенка;

2013 – до 200-ліття від дня народження Р.Ваґнера та Д.Верді;

2015 - до 330-ліття від дня народження Баха, Генделя та Скарлатті;

2016 – присвячена творчості В.Косенка, Б. Лятошинського та Л.Ревуцького.

Музично-теоретичні композиції:

  • “Як довго ждали ми своєї волі слова” –музично-теоретична композиція до 130-річчя Олександра Олеся (2007)
  • Українська мистецька і наукова еліта ХХ ст. в Празі і Парижі (2008)
  • “Північний Шопен” – музично-теоретична композиція до 165-річчя Едварда Ґріґа (2008)
  • Театралізована літературно-музична композиція до 230-річчя Ніколо Паґаніні (2008);
  • Концерт-зустріч з Юрієм Шухевичем та Марією Шухевич (2012)
  • Творча зустріч з Олександром Козаренком, присвячена 170-річчю від дня нар. Миколи Лисенка;
  • муз-теоретична композиція до 380-річчя українського композитора і музичного теоретика М. Дилецького (2010)
  • Музично-теоретична композиція до 110-річниці Є.Козака (2010);
  • Творча зустріч з доктором мистецтвознавства, професором ЛНМА ім. М. Лисенка Наталією Кашкадамовою – до 115 річниці від дня народження визначної львівської піаністки Володимири Божейко (2013)
  • Інтерпретація фортепіанних творів Людкевича, Ревуцького, Кос-анатольського – Композиція-концерт за участю професора ЛНМА ім. М.Лисенка Н.Б.Кашкадамової (2014);
  • Музично-теоретична композиція, присвячена165-й річниці від дня народження Віктора Матюка (2017)
  • творча зустріч з Богданою Фільц – до 85-річчя від дня народження композиторки (2017).

Крім того, силами студентів теоретичного відділу поставлена рання опера В.-А.Моцарта «Бастьєн і Бастьєна» (2005). У 2007 р. році відбувся композиторський конкурс серед студентів на кращу обробку народної пісні до 135-річчя М.Леонтовича та К.Стеценка.

Після закінчення коледжу студенти-теоретики отримують широкий спектр можливостей застосування своїх знань – продовжити навчання у ВНЗ України чи Європи, викладати музично-теоретичні дисципліни у ДМШ, керувати вокальним ансамблем чи хоровим колективом, працювати на радіо чи телебаченні, займатися звукорежисурою, музичною критикою, журналістикою. Через щораз ширше впровадження ІТ-технологій у сучасне життя сфера можливого застосування своїх знань для теоретиків розширюється.